Köp- och leveransvillkor

Allmänt

  • Villkoren gäller mellan Bernt i Lund AB (556275-8705) och dig som konsument via berntilund.se.
  • Kontakt: info@berntilund.se, 046-152020, Stora Södergatan 8, 222 23, Lund.

Avtal och beställning

  • För att genomföra ett köp måste du acceptera villkoren
  • Efter mottagen beställning skickar vi så snart som möjligt ut en orderbekräftelse via e-post
  • Vi förbehåller oss rätten att neka beställningar, exempelvis om konsument har angivit felaktiga uppgifter eller slutförsäljning.

Produktinformation m.m.

  • Vi reserverar oss för slutförsäljning och fel på hemsidan.
  • Bilder är illustrationer, ej exakta specifikationer.
  • Vi tar ej ansvar för att bilder återger korrekt färg på våra produkter. Vi arbetar för att visa korrekta bilder men färger kan ändras beroende på vilken skärm som används och ibland skiljer sig färgbad mellan olika sändningar.
  • Vi kan ibland ha små skillnader mellan produktbild och verklighet eftersom tillverkare kan ändra detaljer under produktion. Vi strävar alltid efter att visa den senaste designen, men förbehåller oss rätten till vissa variationer.

Priser

  • Priser anges på hemsidan i SEK inkl. moms.
  • Exkl. fraktavgifter, som anges separat i kassan eller här
  • Totalpris för beställningen visas innan du slutför beställningen och i orderbekräftelsen.
  • Vi strävar efter att webbplatsen i största möjliga mån ska innehålla korrekt information. Vi reserverar oss dock för att webbplatsen kan innehålla skrivfel och felaktiga priser och vi är inte bundna av priser som du insåg eller borde ha insett var felaktiga. Om ett felaktigt pris har angetts för en beställd produkt kommer vi att meddela dig och invänta eventuellt godkännande av det korrigerade priset innan beställningen anses godkänd.
  • Priserna är samma som i vår fysiska butik om inget annat tydligt nämns på sidan

Betalning

  • Om du valt att hämta ordern i vår butik kan du välja att betala i butik eller valfri betalningsmetod nedan.
  • Alla ordrar betalas via Klarna Checkout. Här kan du välja mellan olika betalningsmetoder.
  • För privatpersoner erbjuds följande betalningssätt:
    - Betala med Klarna. Här sparas dina uppgifter i Klarnas system till framtida köp. Välj mellan Betala direkt, med faktura eller delbetalning. Efter att du tryckt på betala köp så ändrar du betalningsalternativ. Om du väljer betala direkt så kan du sedan betala med Visa, Mastercard eller Swish.
    - Betala med kort. Fyll i dina kortuppgifter direkt i kassan
  • För företag erbjuds följande betalningssätt:
    - Få först. Betala sen (via Billie x Klarna)
    - Betala med kort

Du kan läsa på om Klarnas villkor här: https://www.klarna.com/se/vill...

Du kan läsa på om Klarna x Billies villkor i sista stycket på denna sidan.

Vid frågor om fakturor, kontakta Klarna. 
Vid frågor om produkter, reklamationer med mera, kontakta Bernt i Lund AB.

Kampanjer, rabattkoder och erbjudanden

  • Erbjudanden gäller under angiven period eller så långt lagret räcker.
  • Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter om det inte uttryckligen anges annat. 

Leverans

  • Normalt skickar vi varorna 1-3 dagar från att vi mottagit din beställning och därefter tar det normalt 1-3 dagar till att varan levereras till slutdestinationen. Varor som är slutsålda och beställningsvaror tar längre tid. Ofta framgår det på produktens sida. Kontakta oss gärna om du är osäker på varans leveranstid.
  • Innan leverans sker, kommer du att motta en avisering som visar var och när din beställning ska avhämtas eller tas emot. Du ansvarar för att du mottar eller löser ut din beställning under den tid som anges i aviseringen. Paket hämtas i första hand ut personligen med giltig legitimation och enligt postombudets villkor.
  • För outlösta beställningar som skickats till ombud tar vi en avgift på 300 kronor för vår hanteringskostnad av beställningen samt för returfrakten till oss.

Ångerrätt för privatpersoner

  • Du har rätt att ångra din beställning inom 14 dagar med några undantag*. Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du meddela oss inom 14 dagar från att du har mottagit dina varor.
  • Meddelandet ska skickas till info@berntilund.se . För smidig hantering bör meddelandet innehålla ditt namn, adress, ordernummer och vilka produkter du ångrar om beställningen innehåller flera produkter. Du har rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den. Om produkten hanteras i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, har vi rätt att göra ett avdrag för värdeminskning på det belopp som vi ska återbetala dig. Avdragets storlek motsvarar produktens värdeminskning jämfört med produktens ursprungliga värde.
  • Vid utnyttjande av ångerrätten står du för returkostnaden och du ansvarar för den returnerade produktens skick. Vi skickar dig uppgifter om fraktkostnaden och fraktsedel vid behov. Återbetalningen sker när vi har kontrollerat skicket på varan senast 14 dagar från att vi mottagit den.
  • Vid godkänd retur returnerar vi beloppet motsvarande orderns värde om hela ordern returneras, dvs. produktvärde + fraktvärde och endast produktvärdet om delar av ordern returneras. Konsumenten betalar själv för returfrakten. Allt i enlighet med distanshandelslagen.

Reklamation för privatpersoner

  • Om en vara är defekt eller felaktig har du inom tre år räknat från den dagen du tog emot produkten rätt att reklamera varan. Vi ber dig att kontakta oss så fort felet upptäcks så vi får bättre möjlighet att hjälpa dig omgående. Vid godkänd reklamation ersätter vi dig med ny felfri vara, alternativt återbetalar vi dig. Vid behov skickar vi en retursedel för varan och vi står för frakten vid godkänd reklamation eller felaktig leverans.
  • Reklamation gäller ej då färgen på produkten ej upplever förväntningarna. Vi försöker justera färgerna så att det ska återspegla verkligheten så gott det går. Det skiljer sig dock i nyanser beroende på vilken skärm som används och därför är det svårt att ge korrekt färgåtergivning på exempelvis tyg eller tråd. Beställ gärna mindre mängd först om du vill vara på säkra sidan.

Garanti

  • På alla våra nya symaskiner ingår 5 års full garanti. På begagnade symaskiner ingår normalt 1 års full garanti om inget annat nämns.
    Läs mer om garantivillkoren här.

Övergiven kundvagn

  • Om du har lagt varor i kundvagnen utan att genomföra en beställning, kommer vi att skicka dig en kom-ihåg-lista per e-post över de produkter du har lagt i kundvagnen under förutsättning att du är kund och inte motsatt dig marknadsföring från oss, eller du i annat fall har samtyckt till att motta marknadsföring från oss.
  • Du kan när som helst tacka nej till marknadsföring genom att klicka ”unsubscribe” i mejlet du får.
  • Du kan när som helst återskapa kundvagnen med alla produkter som du har lagt i kundvagnen. Om du inte vill återskapa kundvagnen behöver du inte vidta några åtgärder.
  • Pris och tillgänglighet för produkterna är baserade på de priser och den tillgänglighet som gällde när du placerade produkterna i kundvagnen. Vi förbehåller oss därför rätten att ändra priserna i samband med olika erbjudanden och för slutförsäljning.

Tillämplig lag och tvister

  • Om du har frågor rörande reklamationer, din ångerrätt eller andra frågor som rör din beställning är du välkommen att kontakta vår kundtjänst info@berntilund.se. 
  • Du som är konsument kan även vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) via arn.se eller per post till Box 174, 101 23 Stockholm. 
  • Vid eventuell tvist följer vi ARN:s rekommendationer. Som konsument har du även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du når via http://ec.europa.eu/consumers/odr. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol. Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag.

Upphovsrättsskyddat innehåll

  • Vi har själva tagit många av våra produktbilder, och de är skyddade enligt gällande upphovsrättslagstiftning. De flesta texterna är också författade av oss och åtnjuter skydd enligt upphovsrätten. Om du som privatperson önskar använda en av våra bilder eller texter, är du välkommen att göra det och det går utmärkt att dela på sociala medier m.m. Dock är det inte tillåtet att kopiera bilder eller texter för allmänt eller kommersiellt bruk. Att utan godkännande kopiera innehåll som är skyddat av upphovsrätt är olagligt och kan leda till rättsliga åtgärder.

Integritetspolicy

Cookies

Villkor för företagskunder gällandde tjänster från Klarna/Billie

Godkännandeprocess
Fakturabetalning för företagskunder via Klarna powered by Billie
Beställningen godkänns med en godkännandeförklaring som skickas i ett separat e-brev eller genom att varorna levereras inom tre till fyra dagar. Billie GmbH förvärvade fordringen för köpesumman gentemot kunden när betalningssättet "Fakturabetalning för företagskunder via Klarna powered by Billie" valdes och skickar godkännandeförklaringen med e-post.

Förvärv av fordringar
Företagskunder har möjlighet att betala fakturabeloppet via banköverföring först efter att varan och fakturan tagits emot ("Fakturabetalning"). För att kunna lämna detta erbjudande samarbetar vi med Klarna Bank AB ("Klarna"), som i sin tur samarbetar med leverantören av betaltjänster, Billie GmbH ("Billie"), vid betalningsmetoden "Fakturabetalning för företagskunder via Klarna powered by Billie". Man måste inte registrera sig hos Klarna för att kunna överföra fakturabeloppet. När betalningsmetoden valts under beställningsprocessen kontrollerar Billie adressen och gör en kreditprövning. Om resultatet av kontrollen är bra kan beställningen genomföras med det betalningssätt som valts och betalningskravet gentemot kunden lämnas först över till Klarna och sedan från Klarna till Billie. Fakturabeloppet ska överföras enligt betalningsanvisningarna inom den betalningsperiod som anges på fakturan till det konto som Billie använder för sina företagskunder.

Integritetspolicy
Om du väljer betalningssättet "Fakturabetalning för företagskunder via Klarna powered by Billie" kommer Klarna att kontrollera adressen och göra en kreditprövning som en del av den beställningsprocess som ska utföras av Billie. Då överförs följande uppgifter som anges i samband med beställningen och som krävs för denna adresskontroll och kreditprövning till Klarna, Billie och företagspartner som anlitats av Billie (t ex kreditvärdighetsinformation, inkassopartner etc.):

- Persondata och kontaktuppgifter: Uppgifter om kundens identitet (titel, för- och efternamn, telefonnummer, e-postadress) och det företag för vars räkning beställningen görs (företag och juridisk form, registernummer och -uppgifter, adress och kontaktuppgifter, e-postadress, telefonnummer, leverans- och faktureringsadresser, kundnummer, skattenummer, momsregistreringsnummer, information om branschen och företagets storlek);

- Transaktionsrelaterade data: Fakturabelopp och betalningsvillkor, information om produkter som beställs, t ex order-ID, antal, varukorg och faktureringsinformation, status som befintlig kund.Dessa uppgifter används endast av Klarna och Billie för att kontrollera om den betalningsmetod som kunden önskar är tillgänglig samt för att hantera betalningen om resultatet av kontrollen var bra. Som en del av den här behandlingen kommer Billie att skicka kunden information om beställningens status och faktureringsinformation till den e-postadress som angavs under beställningsprocessen.Klarnas integritetspolicy finns på följande länk: https://www.klarna.com/international/privacy-policy/. Billies integritetspolicy kan hämtas genom följande länk: https://www.billie.io/en/privacy-policy. Båda dataskyddsförklaringarna gäller utöver vår dataskyddsförklaring och våra allmänna villkor för tjänsten.

Betalningsanvisningar och betalningspåminnelser
Om du väljer betalningssättet "Fakturabetalning för företagskunder via Klarna powered by Billie" skickar Billie betalningsinstruktioner och betalningspåminnelser via e-post. Betalningar ska endast göras till det konto som anges här. Support

Teknisk support vid problem med att välja och genomföra betalningar med metoden "Fakturabetalning för företagskunder via Klarna powered by Billie" tillhandahålls av Billie. Supporten kan nås under vanlig kontorstid (måndag till fredag, 9.00 till 17.00, exklusive helgdagar i Berlin) på help.billie.io.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.